tirsdag den 18. februar 2014

Æggekage

Tænkte at det også var på tide, at dele min mest brugte frokostopskrift. Den er dejlig nem og hurtig og lave, og derfor ender det også tit med, at det er en æggekage jeg får med til frokost. Selv putter jeg forårsløg og bacon i, men det kan man jo variere som det passer en. Andre alternativer til fyld kan være skinke, pølser, porre, rødløg, purløg eller tomater. Det er kun fantasien der sætter grænsen ;)

Ingredienser:
  • 2-3 æg
  • En sjat fløde
  • En skefuld cremefraiche, græsk yoghurt eller lign. 
  • Salt og peber
  • En lille smule paprika
  • Oregano eller timian
  • 200 gram Bacon
  • 3-4 forårsløg
  • Topping: ost


Fremgangsmåde: 
Tænd ovnen på 200 grader. steg baconen. Pisk det hele sammen, undtagen forårsløg og bacon. Når det hele er blandet putter du forårsløg og baconen og dens fedt op i æggemassen. Herefter hælder du hele blandingen i et ildfast fad. Jeg bruger et af de små som vist på billedet, da det passer perfekt til mængden. Herefter putter du revet ost på toppen og smider det derefter i ovnen.
Jeg holder ikke rigtig øje med, hvor lang tid det får. Men jeg skyder på at den får omkring de 20 min. i ovnen, før jeg tager den ud og lader den køle af.

2 kommentarer:

  1. Steger du forårsløg og bacon først?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg steger baconen, og når den så er lige ved at være færdig, putter jeg forårsløg på panden, så de også lige får lidt varme. Og derefter blander jeg det så ned i æggemassen (:

      Slet