søndag den 23. februar 2014

Lækre boller

Jeg fik den største lyst til nybagte boller imorges, da jeg var hos familie. Og nu hvor jeg er kommet hjem, har jeg så valgt at gøre noget ved det. Og jeg må sige, at jeg er ret så tilfreds med mit resultat! Det fik ihvertfald mit savn efter nybagt brød og boller dæmpet.. Og jeg har nu lært, at vi der spiser LCHF også kan få lækre boller og nyde en bolle til morgenmaden! Hurra! De smager dejligt af hasselnødder, hvilket er en smag, jeg er ret vild med! Jeg fik det til 5 store boller og de mætter en hel del!













Ingredienser: 
  • 4 æg
  • 100 g, cremefraiche
  • 100 g. mandelmel
  • 1 dl. hasselnødder (som laves til mel)
  • 2 tsk bagepulver
  • 1 tsk salt
  • 2 spsk loppefrøskaller
Fremgangsmåde: 
Start med at mal hasselnødderne til mel. Derefter blandes alle ingredienserne og piskes sammen. Lad det stå og hvile i ca. 10 min, så dejen kan samle sig og så væsken kan blive suget. Derefter former du bollerne (Jeg brugte en ske, da det er en klistret dej). Bollerne skal have ca. 20-25 min. ved 180 grader. (Til de er brune) 
Jeg toppede dem med lidt hørfrø, før de kom i ovnen. 
Og voila nybagte boller! :D

2 kommentarer:

  1. Hvilken mandelmel bruger du? Er det alm hjemmekværnet mandelmel, er det en hjemmelavet affedtet mandelmel, eller er det en købt affedtet mel? Der er jo stor forskel på resultatet hvis man vælger det forkerte. Tror jeg vil bage, når jeg har dit svar.

    SvarSlet
  2. Hej.
    Jeg har købt en fra biogan, og så vidt jeg ved er den ikke affedtet. Men synes den virker super alligevel (: Og vil da tro at hjemmemalet mandler vil give nogenlunde det samme resultat (:

    SvarSlet