torsdag den 20. februar 2014

Kanelkager

Jeg tænkte at det var på tide, at kaste mig ud i noget bagværk. Jeg skal hjem til familien i weekenden, og har måtte tage mine forholdsregler, så jeg ikke ender med at fråde mig i kulhydrater.. Derfor har jeg også måtte forberede noget mad til mig selv. Heriblandt kom jeg på den idé, at jeg da kunne bage noget til min søde tand, så jeg ikke bliver fristet når slikket kommer frem. Jeg blev fristet af Janes opskrift på kanelsnegle, men har selv leget lidt med opskriften.. Og må sige, at mit resultat blev virkelig lækkert! Familien siger, at de smager lidt ligesom jødekager, og det kan jeg da kun give dem ret i! Dette skal klart gentages og fifles endnu mere med på et andet tidspunkt. Men tænkte at i da lige skulle have min redigeret version af Janes kanelsnegle. Der er ca. til omkring 15 kager. Mine vil jeg nok nærmere kalde kanelkager ;)















Ingredienser: 

  • 4 æg
  • 2 spsk. sukrin
  • 1 spsk. sukrin gold
  • 30 gram smør
  • 20 gram kokosolie
  • 1 dl fløde
  • 1 tsk. cremefraiche
  • 1 tsk. kardemomme
  • 3 spsk. loppefrøskaller
  • 1 spsk. mandelmel
  • 1½ dl. kokosmel (jeg brugte den fiberrige)
  • 1 tsk. bagepulver
Fyld/snask:
  • 80 gram blødt smør
  • 1½ spsk. kanel
  • 2½ spsk. sukrin gold. 
Fremgangsmåde: 
Pisk æg, sukrin og sukrin gold sammen. Smelt smør og kokosolie, og tilsæt det derefter til æggeblandingen. Tilsæt også fløde og cremefraiche, og pisk det derefter sammen. Derefter tilsættes tørstofferne, som røres let rundt i. Derefter skal det stå og hvile i ca. 10 min, for at fibrene kan suge væske.
Fyldet/topping blandes med en gaffel eller sker, så der ikke er smørklatter i det.

Efter det havde hvilet i 10 min. lavede jeg små kugler af dejen og trykkede dem flade på en bageplade. Det var klart det nemmeste.. Og på den måde er der også plads til mere snask end hvis det skulle være rigtige kanelsnegle. Efter du har lavet små nærmest småkager, så putter du snasken på (så meget som man nu er til).
Det skal bages i ca. 13 min. ved 175 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar