onsdag den 26. februar 2014

Nachos

Jeg er en stor nachos elsker, og derfor var jeg også nødt til, selv at forsøge at lave en LCHF udgave.. Så jeg ikke skal udvære dem xD Jeg ved godt, at de ikke hundrede procent kan erstatte rigtige nachos. Men de er faktisk udmærket. Jeg fik dog ikke puttede nok krydderier i denne gang, og de kunne klart godt have brugt noget mere salt. Men det ved jeg til en anden gang. Men det hele bliver lidt bedre med cremefraiche og guacamole til. Der bliver ca. til en fyldt bageplade. I får ihvertfald opskriften her.















Ingredienser: 

  • 35 gram sesammel
  • 60 gram mandelmel (Min er ikke affedtet)
  • 25 gram parmasan (jeg brugte en fra pose, der var revet)
  • Krydderier efter smag: dejen kan godt tåle en del. Jeg brugte salt, peber, barbecue og chili krydderi. 
  • ca. 1 dl. vand
  • en sjat olie (Jeg brugte olivenolie)

Fremgangsmåde: 
Bland tørstofferne, og tilsæt derefter vand og en sjat rulle under omrøringen. Ved omrøring samler dejen sig. Smør et stykke bagepapir med olie, og smidt derefter dejen derpå. Put film over og rul det fladt. Derefter tager du filmen af. Nu skærer det dejen i trekanter/firkanter, så du senere kan skille den fra hinanden. Derefter skal det en tur i ovnen på 200 grader i 5-10 min - Til det begynder at blive lidt hårdt i det.
Så kommer det ud. Nu skal det være en god idé, at lade det køle lidt af (Jeg brugte det direkte, fordi jeg var sulten, så det kan man også.). Derefter skiller du det fra hinanden og putter det på noget bagepapir eller i et fad, og drysser ost henover 'chipsne'. Derefter skal de have 225 grader i ovnen indtil osten er blevet lidt brun i det.
Jeg fik det med guacamole og cremefraishe til.

8 kommentarer:

  1. Inspirerende. Nu står min ovn og varmer nachos og guacamolen står på køl. Glæder mig :-D

    SvarSlet
  2. Det var virkelig en lækker oplevelse. Tak skal du have :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt, at jeg ikke er den eneste der kan lide dem! :D

      Slet
    2. De er røget på min "snack" liste, til når jeg absolut craver et eller andet. Det tager lidt tid at lave, men jeg har alle ingredienserne liggende fast i skabet. Jeg er fan.

      Slet
  3. Er det sprøde? Savner virkelig det sprøde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg mene, ja (: Selvfølgelig ikke ligeså sprøde som rigtige nachos, men sprøde nok til at de knaser og man får den der chips fornemmelse (:

      Slet
  4. Det ser lækkert ud! Tror du at man kan skifte sesammelet ud med noget andet? Det har jeg nemlig ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil tro du bare kan bruge noget mere mandelmel istedet (:

      Slet